15.06. 2011

Jak si hrajeme

Projekt EUF 2008 – 02

Integrační centrum a rozvoj vzdělávacích a volnočasových aktivit dětí žadatelů o mezinárodní ochranu

euf

Zpráva o uskutečněném projektu „ Jak si hrajeme“


Projekt „Jak si hrajeme“ vycházel z Kosteleckého vzdělávacího programu. Cílem bylo plnění kompetencí k učení, řešení problémových situací, komunikativní obratnost, pracovní dovednosti, integrace azylových žáků. Cílovou skupinou byl 2. - 3. roč. a vyrovnávací třída z PoS.

I. část projektu se odehrávala v bloku vyučovacích hodin ČJ, Komunikace, Prvouka, VV a PV .

a)

ČJ - děti popisovaly svoji oblíbenou hračku, kterou si přinesly k této příležitosti do školy.

Sdělovaly, kdy a jakým způsobem hračku získaly, jak o ni pečují, kde ji mají uloženou, proč je jejich nejoblíbenější atd. Popis ústní i písemnou formou.

b)

Prvouka - z oblasti „Člověk a jeho svět“

Srovnání života lidí dříve a dnes, hračka jako prostředek k přípravě na povolání, odlišnost hraček dříve a dnes, hračky ve světě. Zde byl dán prostor zejména dětem z PoS. Šlo o porozumění odlišného způsobu života lidí z jiných kultur, možnost hrát si a dostupnost hraček v různých zemích.

c)

Ve VV měly děti za úkol ztvárnit vybranými výtvarnými prostředky svoji oblíbenou hračku. Mohly využít libovolné výtvarné techniky i prostředky a libovolně zvolený formát.

Úkolem bylo co nejvěrohodnější zobrazení předlohy - tvar, detaily, zbarvení ( využití míchání barev), pozadí.

V této části projektu byl kladen důraz zejména na komunikaci různými formami ( ústní, písemnou) a na výtvarné vyjádření skutečnosti. Vzhledem k tomu, že se děti vyjadřovaly k něčemu co důvěrně znají a k čemu mají citovou vazbu, bylo jejich vyprávění barvité a nečinila jim problém ani delší souvětí. V každém případě i ony samy zavzpomínaly, jak svého mazlíčka získaly (kdy, od koho, k jaké příležitosti) a proč si ho tak váží. Den se svými hračkami ve škole si příjemně užívaly. Zajímavé byly i jejich postřehy a názory na dostupnost hraček pro děti z různých částí světa.

II. část projektu byla poznávací a zážitková

Probíhala formou společného celodenního výletu do Muzea Merkuru v Polici nad Metují a Muzea hraček v Rychnově nad Kněžnou.

V Polici nad Metují se nejednalo pouze o prohlídku, ale děti měly možnost prakticky vyzkoušet techniku konstrukce ze stavebnice, seznámily se s možnostmi, co vše lze sestavit. Zároveň poznaly různé typy stavebnic Merkur.

V Muzeu hraček v Rychnově nad Kněžnou viděly hračky minulých generací, všímaly si proměny způsobu života dříve a dnes, uvědomovaly si, jak se životní styl odrážel v úrovni dětských hraček. Pochopily, že mít vlastní hračku bylo v dřívějších dobách vzácností a že většina hraček dětem z běžných rodin nebyla koupena, ale doma na koleně vyrobena.


Děti si po prostudování plánků zvolily předlohu, kterou sestaví (musely odhadnout své konstrukční schopnosti). Nejprve si připravily potřebné stavební díly a součástky. Dále pak podle obrázkového návodu vytvářely daný předmět. Samy volily pracovní postup. Zjistily, že zdánlivě jednoduchá věc může být složitá, zvolí-li se nevhodně. Poznaly, jak je důležité si předem postup konstrukce dokonale promyslet. Výsledky jejich práce byly chvályhodné, na výstavce se sešly nejrůznější automobily, jeřáby, pásové traktory, letadla, mlýny, pracovní nářadí aj.

Závěr:

Bylo docíleno plnění stanovených výchovných a vzdělávacích cílů. Děti prokazovaly samostatnost, komunikativní dovednost, vlastní úsudek, iniciativu, tvořivost a zodpovědnost při prezentaci všech svých prací. Z výsledků měly radost a vyjádřily přání dalších možností pracovat se stavebnicí Merkur. Poznaly další příležitost, jak využít volný čas.

Dne 30.5.2009 Zpracovaly:

B.Kuncová, Z.Tomšová

Vynášení Morany aneb Zimu jsme poslali po vodě

8. dubna 2025, Kostelec nad Orlicí  Tradiční lidový zvyk vynášení…

Morena

Neseme Morenu, pěkně vystrojenu, na vršku červenu, na spodku zelenu……

Jsme jedna parta

Ve čtvrtek 27.3. se žáci 4.C a 5.C  zúčastnili dalšího…