Projekt EUF 2008 – 02
Integrační centrum a rozvoj vzdělávacích a volnočasových aktivit dětí žadatelů o mezinárodní ochranu
Projekt „Jak si hrajeme“ vycházel z Kosteleckého vzdělávacího programu. Cílem bylo plnění kompetencí k učení, řešení problémových situací, komunikativní obratnost, pracovní dovednosti, integrace azylových žáků. Cílovou skupinou byl 2. - 3. roč. a vyrovnávací třída z PoS.
I. část projektu se odehrávala v bloku vyučovacích hodin ČJ, Komunikace, Prvouka, VV a PV .
a)
ČJ - děti popisovaly svoji oblíbenou hračku, kterou si přinesly k této příležitosti do školy.
Sdělovaly, kdy a jakým způsobem hračku získaly, jak o ni pečují, kde ji mají uloženou, proč je jejich nejoblíbenější atd. Popis ústní i písemnou formou.
b)
Prvouka - z oblasti „Člověk a jeho svět“
Srovnání života lidí dříve a dnes, hračka jako prostředek k přípravě na povolání, odlišnost hraček dříve a dnes, hračky ve světě. Zde byl dán prostor zejména dětem z PoS. Šlo o porozumění odlišného způsobu života lidí z jiných kultur, možnost hrát si a dostupnost hraček v různých zemích.
c)
Ve VV měly děti za úkol ztvárnit vybranými výtvarnými prostředky svoji oblíbenou hračku. Mohly využít libovolné výtvarné techniky i prostředky a libovolně zvolený formát.
Úkolem bylo co nejvěrohodnější zobrazení předlohy - tvar, detaily, zbarvení ( využití míchání barev), pozadí.
V této části projektu byl kladen důraz zejména na komunikaci různými formami ( ústní, písemnou) a na výtvarné vyjádření skutečnosti. Vzhledem k tomu, že se děti vyjadřovaly k něčemu co důvěrně znají a k čemu mají citovou vazbu, bylo jejich vyprávění barvité a nečinila jim problém ani delší souvětí. V každém případě i ony samy zavzpomínaly, jak svého mazlíčka získaly (kdy, od koho, k jaké příležitosti) a proč si ho tak váží. Den se svými hračkami ve škole si příjemně užívaly. Zajímavé byly i jejich postřehy a názory na dostupnost hraček pro děti z různých částí světa.
II. část projektu byla poznávací a zážitková
Probíhala formou společného celodenního výletu do Muzea Merkuru v Polici nad Metují a Muzea hraček v Rychnově nad Kněžnou.
V Polici nad Metují se nejednalo pouze o prohlídku, ale děti měly možnost prakticky vyzkoušet techniku konstrukce ze stavebnice, seznámily se s možnostmi, co vše lze sestavit. Zároveň poznaly různé typy stavebnic Merkur.
V Muzeu hraček v Rychnově nad Kněžnou viděly hračky minulých generací, všímaly si proměny způsobu života dříve a dnes, uvědomovaly si, jak se životní styl odrážel v úrovni dětských hraček. Pochopily, že mít vlastní hračku bylo v dřívějších dobách vzácností a že většina hraček dětem z běžných rodin nebyla koupena, ale doma na koleně vyrobena.
Děti si po prostudování plánků zvolily předlohu, kterou sestaví (musely odhadnout své konstrukční schopnosti). Nejprve si připravily potřebné stavební díly a součástky. Dále pak podle obrázkového návodu vytvářely daný předmět. Samy volily pracovní postup. Zjistily, že zdánlivě jednoduchá věc může být složitá, zvolí-li se nevhodně. Poznaly, jak je důležité si předem postup konstrukce dokonale promyslet. Výsledky jejich práce byly chvályhodné, na výstavce se sešly nejrůznější automobily, jeřáby, pásové traktory, letadla, mlýny, pracovní nářadí aj.
Závěr:
Bylo docíleno plnění stanovených výchovných a vzdělávacích cílů. Děti prokazovaly samostatnost, komunikativní dovednost, vlastní úsudek, iniciativu, tvořivost a zodpovědnost při prezentaci všech svých prací. Z výsledků měly radost a vyjádřily přání dalších možností pracovat se stavebnicí Merkur. Poznaly další příležitost, jak využít volný čas.
Dne 30.5.2009 Zpracovaly:
B.Kuncová, Z.Tomšová
V pátek 20.12. 2024 proběhla na naší škole na druhém stupni…
V pátek 13.12.2024 navštívili žáci 4.C a 5.C Nový zámek v Kostelci…
Hodina fyziky v 7. třídě a dopravní výchova: Praktické cvičení…