15.06. 2011

Jak si hrajeme

Projekt EUF 2008 – 02

Integrační centrum a rozvoj vzdělávacích a volnočasových aktivit dětí žadatelů o mezinárodní ochranu

euf

Zpráva o uskutečněném projektu „ Jak si hrajeme“


Projekt „Jak si hrajeme“ vycházel z Kosteleckého vzdělávacího programu. Cílem bylo plnění kompetencí k učení, řešení problémových situací, komunikativní obratnost, pracovní dovednosti, integrace azylových žáků. Cílovou skupinou byl 2. - 3. roč. a vyrovnávací třída z PoS.

I. část projektu se odehrávala v bloku vyučovacích hodin ČJ, Komunikace, Prvouka, VV a PV .

a)

ČJ - děti popisovaly svoji oblíbenou hračku, kterou si přinesly k této příležitosti do školy.

Sdělovaly, kdy a jakým způsobem hračku získaly, jak o ni pečují, kde ji mají uloženou, proč je jejich nejoblíbenější atd. Popis ústní i písemnou formou.

b)

Prvouka - z oblasti „Člověk a jeho svět“

Srovnání života lidí dříve a dnes, hračka jako prostředek k přípravě na povolání, odlišnost hraček dříve a dnes, hračky ve světě. Zde byl dán prostor zejména dětem z PoS. Šlo o porozumění odlišného způsobu života lidí z jiných kultur, možnost hrát si a dostupnost hraček v různých zemích.

c)

Ve VV měly děti za úkol ztvárnit vybranými výtvarnými prostředky svoji oblíbenou hračku. Mohly využít libovolné výtvarné techniky i prostředky a libovolně zvolený formát.

Úkolem bylo co nejvěrohodnější zobrazení předlohy - tvar, detaily, zbarvení ( využití míchání barev), pozadí.

V této části projektu byl kladen důraz zejména na komunikaci různými formami ( ústní, písemnou) a na výtvarné vyjádření skutečnosti. Vzhledem k tomu, že se děti vyjadřovaly k něčemu co důvěrně znají a k čemu mají citovou vazbu, bylo jejich vyprávění barvité a nečinila jim problém ani delší souvětí. V každém případě i ony samy zavzpomínaly, jak svého mazlíčka získaly (kdy, od koho, k jaké příležitosti) a proč si ho tak váží. Den se svými hračkami ve škole si příjemně užívaly. Zajímavé byly i jejich postřehy a názory na dostupnost hraček pro děti z různých částí světa.

II. část projektu byla poznávací a zážitková

Probíhala formou společného celodenního výletu do Muzea Merkuru v Polici nad Metují a Muzea hraček v Rychnově nad Kněžnou.

V Polici nad Metují se nejednalo pouze o prohlídku, ale děti měly možnost prakticky vyzkoušet techniku konstrukce ze stavebnice, seznámily se s možnostmi, co vše lze sestavit. Zároveň poznaly různé typy stavebnic Merkur.

V Muzeu hraček v Rychnově nad Kněžnou viděly hračky minulých generací, všímaly si proměny způsobu života dříve a dnes, uvědomovaly si, jak se životní styl odrážel v úrovni dětských hraček. Pochopily, že mít vlastní hračku bylo v dřívějších dobách vzácností a že většina hraček dětem z běžných rodin nebyla koupena, ale doma na koleně vyrobena.


Děti si po prostudování plánků zvolily předlohu, kterou sestaví (musely odhadnout své konstrukční schopnosti). Nejprve si připravily potřebné stavební díly a součástky. Dále pak podle obrázkového návodu vytvářely daný předmět. Samy volily pracovní postup. Zjistily, že zdánlivě jednoduchá věc může být složitá, zvolí-li se nevhodně. Poznaly, jak je důležité si předem postup konstrukce dokonale promyslet. Výsledky jejich práce byly chvályhodné, na výstavce se sešly nejrůznější automobily, jeřáby, pásové traktory, letadla, mlýny, pracovní nářadí aj.

Závěr:

Bylo docíleno plnění stanovených výchovných a vzdělávacích cílů. Děti prokazovaly samostatnost, komunikativní dovednost, vlastní úsudek, iniciativu, tvořivost a zodpovědnost při prezentaci všech svých prací. Z výsledků měly radost a vyjádřily přání dalších možností pracovat se stavebnicí Merkur. Poznaly další příležitost, jak využít volný čas.

Dne 30.5.2009 Zpracovaly:

B.Kuncová, Z.Tomšová

Vánoční zpívání na 2. stupni

V pátek 20.12. 2024 proběhla na naší škole na druhém stupni…

Český rok: Vánoční dílničky

V pátek 13.12.2024 navštívili žáci 4.C a 5.C Nový zámek v Kostelci…

Fyzikální laboratoř III

Hodina fyziky v 7. třídě a dopravní výchova: Praktické cvičení…